Tinc
la carta sobre les cuixes, la miro de tant en tant per entretenir-me
en alguna cosa, i oblidar que estic en el seient 21B d'un avió, i
que tinc pànic als avions. Però el motiu d'aquest sacrifici val la
pena, l'últim desig de qui ha sigut l'amor de la meva vida. Retinc
les llàgrimes, no vull tornar a plorar, haig de continuar endavant,
és el que ell faria.
L'avió
està a punt d'aterrar, obro la carta que em va donar en Pietro
agonitzant en els meus braços abans d'anar-se'n i deixar-me sola en
aquest món: «Laia, fes-me un últim favor, quan jo hagi mort,
vés a Roma, al lloc exacte on ens vam conèixer, hi ha moltes coses
del meu passat que no saps i crec que això és el mínim que et
mereixes. I fes-me un altre favor, no et derroquis, recorda que
sempre estaré present dins teu.» Tanco la carta i la fico al
sobre, en Pietro va morir de leucèmia fa un mes, i després d'acabar
amb totes les gestions de l'enterrament, estic aquí, a Roma,
complint amb el seu desig i intentant descobrir quin és aquest
passat del qual no em va parlar mai.
Em
disposo a baixar de l'avió, agafo el meu equipatge i marxo cap a
l'hotel que he reservat, el mateix en què vaig estar fa cinc anys,
quan vaig conèixer en Pietro. Pel camí passo per la Piazza Venezia
i recordo com en Pietro m'explicava amb èmfasi la història d'aquell
monument nacional dedicat a Víctor Manuel II, el primer rei d'Itàlia
després de la seva unificació. Era un magnífic historiador, el
millor que conec i l'únic, tota aquella passió i admiració que
posava en contar les diferents històries i llegendes, no deixaven a
ningú indiferent. Absorta en els meus pensaments, m'adono que ja he
arribat a l'hotel i que necessito descansar després d'un dia tan
esgotador i ple de fortes emocions.
Em
banyo i caic en el llit pensant en la meva vida, sempre ha sigut una
mica caòtica malgrat haver viscut en una família molt ben
acomodada. A l'edat dels setze anys, els meus pares em van dir que
era adoptada i que la meva mare biològica m'havia abandonat a la
porta d'un orfenat. No m'ho podia creure, tot em semblava irreal,
però no els podia culpar, sempre m'havien tractat de la millor
manera possible. Vaig passar una època molt dolenta, no parlava amb
ningú i gairebé no sortia de casa, fins que els meus pares adoptius
em van obligar a anar al psicòleg. Gràcies a l'ajuda del psicòleg
em vaig recuperar i des d'aquell moment vaig decidir que volia ajudar
a la gent tal com m'havia ajudat el meu psicòleg. Per aquest motiu,
avui en dia, sóc psicòloga. Després de dos anys exercint de
psicòloga, els meus pares van tenir un accident que els va matar,
l'única família que tenia. Però vaig seguir endavant, sempre ho
havia fet.
M'aixeco
pel soroll del trànsit, m'encanta, l'essència de la Roma matinal.
Em vesteixo ràpidament i surto de l'hotel. Cinc anys enrere, era de
vacances a Roma, i mentre passejava per la Piazza Navona observant
les tres fonts, i les seves respectives escultures, un noi em va
tocar l'espatlla preguntant-me «Yanira?», i la seva mirada
perduda es va creuar amb la meva. Així ens vam conèixer amb en
Pietro, em va confondre amb una amiga de la infància. Després
d'aquella patètica intervenció, em va convidar a un cafè per
disculpar-se, i em va explicar la història i les curiositats de la
Piazza Navona, la font dels Quatre Rius, la font de Neptú i la font
del Moro. L'hi vaig agrair moltíssim perquè la seva informació
m'era molt interessant i perquè em va captar des del primer moment,
ell em va dir que si volia, podia acompanyar-me durant el que em
quedava de viatge. Vaig acceptar, tot i que era un desconegut, no sé
per què, però em transmetia una estranya sensació de seguretat i
afecció, potser van ser les seves paraules.
Em
detinc i miro al meu voltant, el sentir i viure romà, els petits
cafès, els llocs de records, els artistes de carrer disposats a
pintar el teu retrat en pocs minuts, la música, el bon temps, tot
llueix com si estiguessis dins d'una pel·lícula. Segueixo caminant
i sento que algú em toca l'espatlla, em giro i veig a un home jove
que m'entrega un petit sobre, i se'n va sense donar-me cap mena
d'explicació. El segueixo entre la multitud, però camina molt de
pressa i quan me n'adono, ja l'he perdut. Obro la carta i observo que
és la cal·ligrafia d'en Pietro: «Si estàs llegint aquesta
carta, és que has tornat al lloc on ens vam veure per primer lloc, i
si recordes bé, et vaig cridar amb el nom de Yanira, la qual et vaig
dir que era una amiga de la infància. Et vaig mentir. T'estaràs
preguntant a què ve aquest joc i qui és el desconegut que t'acaba
de donar aquesta carta, no et preocupis, tot al seu moment. A les
18.00 col·locat sota l'òcul de la cúpula del Panteó d'Agripa.»
Estic
confusa, no entenc res, perquè em va mentir? Que significa tot això?
Llavors recordo que en el Panteó de Roma ja hi havia estat, amb ell.
Havíem començat la nostra relació i tot funcionava, però jo temia
que arribes l'hora de tornar a Espanya i separar-nos. Aleshores ell,
sota l'òcul de la cúpula em va anunciar que si jo ho desitjava, ell
estava disposat a abandonar la seva estimada Roma i anar amb mi a
Espanya.
Miro
el rellotge, són les sis en punt, i estic sota l'òcul tal com
m'ordena en Pietro que faci a la carta. Passen cinc minuts, el cor de
l'església canta alegrament, deu minuts, i no passa res, però no
estic disposada a marxar ni a rendir-me, he decidit continuar fins al
final i esbrinar que amagava en Pietro. Quinze minuts, i em començo
a sentir incomoda sota aquest òcul, cada cop hi ha més gent, suposo
que volen posar-se sota la cúpula, però jo no puc apartar-me. Una
parella, un home i la seva filla, una colla d'amics, més i més
persones, m'empenyen, no cabem i em començo a asfixiar. No aguanto
la pressió ni les empentes i surto de l'església, inspiro l'aire
fresc i expiro per calmar-me. De sobte, noto que en la butxaca del
meu abric hi ha alguna cosa, és una bola de paper arrugada, miro al
meu voltant buscant al jove que m'ha entregat la carta al matí, però
no el trobo. Desplego i alliso el paper amb les mans i torno a veure
la lletra d'en Pietro: «Sóc jo un altre cop, recordes quan sota
l'òcul del Panteó, et vaig declarar el meu amor i et vaig dir que
marxaria amb tu a Espanya per no separar-nos, també era mentida, bé,
no del tot, una part només. En realitat, volia marxar de Roma per
escapar d'una part fosca del meu passat que no em deixava avançar,
una persona exactament.
A
les 21.00 busca a la Fontana Di Trevi una clau, la clau que et donarà
la resposta a totes les teves preguntes.»
De
qui hauria d'escapar-se en Pietro? Tot era tan normal, d'on surten
ara les parts fosques i els enigmes? Si mai hi ha hagut secrets entre
nosaltres, o era el que jo creia. De totes maneres la clau de què
parla em donarà la solució.
Són
les 21.00 i ja he arribat a la Fontana di Trevi, la font més bonica
del món, les seves aigües brollen en aquell racó de Roma des de fa
més de 2.000 anys. Vam estar-hi també, em dóna la sensació de què
en Pietro m'està fent reviure lloc a lloc el començament de la
nostra relació. El record d'ell i jo agafats de la mà i tirant tres
monedes a la font em posa els pèls de punta. Tant de bo estigues
davant meu per tornar-me a explicar lletra per lletra les seves
llegendes: «Coneixes la història sobre llançar tres monedes a
la font? Segur que si, aquesta és la més popular de les llegendes i
que parla de tirar una moneda amb la mà dreta sobre l'espatlla
esquerra el que et garanteix que algun dia tornaràs a Roma. Si
llances una segona moneda t'assegures tenir un romanç i si
decideixes llançar una tercera, pot acabar en matrimoni. Hi ha
diferents versions sobre aquesta llegenda que també diuen que
aquesta tercera moneda llançada t'assegura el divorci en el cas de
ja estar casat o casada, però aquest no és el nostre cas.» Les
llegendes s'anaven complint, pel menys en el meu cas, he tornat a
Roma, m'he enamorat d'en Pietro i ens hem casat, el que no entrava a
la història, era aquest final dràstic i misteriós.
Camino
descomposta entre la gent, riures, petons, monedes a l'aire,
desitjos, càmeres, fotografies, el so de les cascades xocant amb
l'aigua de la font, i jo buscant una clau. Recorro tota la font fins
a arribar al lloc on vam llançar les nostres monedes fa cinc anys,
miro l'aigua, i la veig, literalment és una clau. Sé que submergint
la mà en la font puc tenir problemes, però no m'importa, l'agafo i
l'eixugo amb els meus pantalons. Ningú s'ha fixat. En el clauer hi
ha una etiqueta amb alguna cosa escrita: Via Marchesi, 3, Pavia.
Suposo que és una direcció i que haig d'anar-hi, per un segon em ve
al cap el jove del matí, el torno a buscar però no hi és. Marxo de
la Fontana buscant un taxi que em porti al lloc de la direcció. Un
cop al taxi, pregunto al taxista per la direcció i em diu que està
a deu minuts. Però a causa del trànsit d'aquella hora, triguem uns
vint minuts a arribar.
És
un barri vell, però animat, la direcció correspon a un apartament
de quatre plantes, el més alt del carrer, i de color salmó. Entro i
vaig a la tercera planta, tal com indica a l'etiqueta del clauer. Hi
ha dues portes, A i B, fico la clau dins del pany de la porta A, però
no gira, la poso a la porta B, i després de dues voltes, s'obre la
porta. Tiro la porta i veig un petit rebedor, un saló-menjador i una
cuina al mateix indret. A la cantonada hi ha un petit passadís amb
dues habitacions i un bany, tot molt ben il·luminat per les enormes
finestres que donen al carrer. Entro i veig un quadre amb una foto
just davant meu, m'apropo més i no em puc creure el que estic
veient, és una foto d'en Pietro i jo, una foto que no recordo haver
fet. Segueixo observant i veig altres marcs de fotos recolzats sobre
una estanteria, m'acosto i torno a sortir jo, en una platja que mai
he estat i amb un somriure d'orella a orella. A l'altre marc, hi ha
una nena d'uns set anys que té uns llargs cabells negres recollits
en dues trenes, una a cada cantó. Agafo la foto i observo a la nena,
és idèntica a mi. Els mateixos cabells negres, els ulls grans i
foscos, les galtes rosades, i la mateixa expressió simpàtica. Al
costat de la nena hi ha un home i una dona, els quals no conec. Em
sento marejada i m'assec en una cadira. Observo l'apartament, que
està passant? Que potser tot això és un somni, i ara em
despertaré a Espanya, amb en Pietro roncant al costat? Em pessigo la
cama, però segueixo al mateix lloc, en un apartament en què mai
abans havia estat i rodejada de fotografies en les quals sortia jo,
però que no recordava haver-les fet. Recolzo el cap sobre la taula i
la veig, una carta amb el meu nom escrit. L'agafo i torna a ser en
Pietro l'emissor d'aquest escrit:
«Ara
mateix estaràs confosa i atordida, és normal, el mateix em va
passar a mi quan et vaig veure per primer cop. És difícil
d'explicar i per això mai t'ho vaig poder dir amb vida. La noia que
has vist a les fotos és la teva germana bessona, probablement els
teus pares adoptius no sabien que existia, per això no t'has
assabentat fins ara. T'ho explicaré des del començament: Jo era un
universitari, tenia dinou anys quan vaig conèixer a la Yanira,
anàvem a la mateixa facultat. Des del primer moment em va enamorar
amb el seu somriure despreocupat i la seva naturalesa, era tan
diferent de les altres noies que havia conegut abans. Afortunadament,
ella també es va enamorar de mi i vam començar una bonica relació.
Després d'un temps, ens vam anar a viure junts. La meva existència
rodava al seu voltant, només era ella, a vegades tan tendra, tan
càlida, tan nena i a vegades tan freda, tan distant, tan dona,
senzillament ella. Però aviat van començar els problemes, ella
tenia moltes amistats, dels quals alguns eren nois, i jo em posava
molt gelós en pensar que algú me la podia arravatar. Era un
pensament egoista, ho sé, però no ho podia evitar. Van començar
les discussions, cada cop més fortes. Fins que un dia, va sortir amb
els seus amics i no em contestava al telèfon, jo estava molt
preocupat i pel meu cap passaven coses espantoses. Vaig esperar-la
fins que va arribar, em va dir que se li havia apagat el mòbil, vam
començar a discutir, cada vegada alçava més la veu i ella també,
fins que la vaig insultar, ella va començar a plorar i la vaig
intentar tranquil·litzar, no era la meva intenció fer-li mal, només
estava preocupat i els nervis me la van jugar. Em va apartar d'una
empenta, va córrer fins a l'entrada i va sortir donant un cop de
porta. No la vaig seguir, vaig pensar que necessitaria estar sola per
pensar. De cop vaig sentir un crit i el soroll sec de les rodes d'un
cotxe frenant. Era la seva veu. Vaig sortir corrent i la vaig veure
estesa a terra i al voltant del seu cap una bassa de sang. Va morir a
l'instant, per culpa meva. Ja et pots imaginar com em vaig sentir,
una deixalla, em menyspreava, m'odiava, era la pitjor persona del
món. I després de vuit mesos de la seva mort, caminava perdut per
la Piazza Navona, i vaig veure uns cabells negres com els de la
Yanira, pensava que el cap m'estava jugant una mala passada, que
estava boig, que m'ho estava imaginant, em vaig fregar els ulls i
allà seguies, caminant amb aire despreocupat entre la gentada. La
resta ja ho saps, vaig buscar una resposta en els teus ulls, però
només vaig veure una expressió confusa i aleshores vaig entendre
que no podies ser la Yanira. Et vaig invitar a un cafè, no ho podia
evitar, tenies els mateixos ulls negres brillants, i el mateix
somriure despreocupat, em recordaves a ella. Aquella mateixa tarda
vaig investigar i vaig descobrir que la Yanira tenia una germana
bessona, tu. Ella mai ho va saber.
Dos
anys després de viure amb tu a Espanya, em van diagnosticar
leucèmia, també em van dir que no acceptava cap mena de tractament
i que em quedava un any de vida. Llavors t'ho vaig intentar dir
infinitat de vegades, volia que sabessis que tenies una germana
preciosa, com tu, però cada cop que ho intentava les paraules em
sortien mudes. Recordes el viatge a Roma que vaig fer suposadament
per anar a l'enterrament de la meva cosina, era mentida. Vaig tornar
aquí, vaig contactar amb un vell amic perquè t'entregues la primera
carta. Vaig venir al que va ser la nostra casa, aquesta casa, i vaig
escriure la carta que estàs llegint. Ho sento, potser t'ho hauria
d'haver dit fa molt de temps, potser creguis que tot això és una
broma, o que és l'actitud d'un covard, però no vaig ser capaç.
També vull que sàpigues, que et vaig estimar de debò.
Pietro.»
Va
caure una llàgrima sobre la carta, el tros de paper que acabava de
posar potes enlaire la meva vida. Tenia una germana, una germana
bessona, i mai la vaig poder arribar a conèixer, l'única persona
que compartia la meva sang. En realitat, a alguna part dins meu
sentia un buit, sempre estava allà, com si faltes alguna part de mi.
Una part perduda a 1.976,6 km de distància, la nostra ànima
separada.
No hay comentarios:
Publicar un comentario